dinsdag 18 september 2018

Mulchen moestuin

Bodembedekking of mulching wordt meer en meer aangeprezen als hét middel om natuurlijker en beter te tuinieren. Een bedekte grond is bijna altijd beter dan een blote grond. Met als gevolg dat het humusgehalte verbetert en er voedingsstoffen vrijkomen.


Als je je moestuin goed bedekt met groenten - in de . Afdekken beschermt de grond ook tegen uitdrogen, waardoor watergeven minder nodig is.

We zetten hier de materialen waarmee je kunt mulchen op een rij. Naar artikel over mulchen tegen onkruid in de moestuin. In theorie is het gemakkelijk om uw moestuin volledig te kunnen bedekken met een dikke laag mulch. Maar wanneer u eraan begint in de praktijk blijkt het toch iets complexer als aanvankelijk gedacht. Fabeltjes over houtsnippers Allereerst zou ik graag een fabeltje uit de wereld willen helpen.


Er zijn al verschillende mensen geweest die mij een berichtje sturen met de opmerking dat houtsnippers slecht zijn in een moestuin. Ze zorgen er immers voor dat de beschikbare stikstof in de grond gebruikt wordt voor de .

Eens u zelf begint met mulchen , merkt u ook bijna direct de voordelen. Maar er komt voor veel mensen ook een probleem bij. Het zaaien en planten in mulch leek mij altijd heel logisch en eenvoudig, daarom ook dat ik . Vaak wordt stro gebruikt. Maar voor mensen die geen stro hebben of deze moeilijk tot in de moestuin kunnen brengen is er goed nieuws.


Je kunt ook mulchen met andere materialen zoals grasmaaisel, kokosdoppen, hooi, kruiden . Neem hiervoor bijvoorbeeld bladeren, gemaaid gras of houtsnippers. Dit dekentje beschermt de grond tegen weersinvloeden zoals regen en vorst die het bodemleven kunnen aantasten. Daarnaast zal het, doordat het langzaam verteert, zorgen voor een humusrijke bodem die lekker . Of het nu zomer is of winter, een beschermlaagje over de bodem helpt je de grond te verbeteren. Het houdt ook onkruid weg en zorgt ervoor dat de bodem niet kan dichtslibben.


Je houdt er onkruid mee op een afstan als dat al zou . Let er bij het mulchen van fruitbomen op dat je onderaan de entplaats vrijhoudt. Mulchen in de winter, waarom? Stro wordt als mulchmateriaal vaak in de moestuin gebruikt, bijvoorbeeld tussen aardbeien.


De aardbeien worden dan niet bevuild door opspattende grond.

HENNEPSTRO is een zeer geschikt mulchstrooisel. Reeds vele jaren geleden werd hier al over geschreven en gedebatteerd. Er zijn – zoals met alles – fervente voor- en tegenstanders. Indien men simpelweg kijkt naar de natuur, dan merkt u direct dat ook hier massaal . Kortohet is de ideale manier om de grond in je moestuin gezond te houden. Maar wat zijn de voordelen en welke materialen zijn geschikt?


Ik geef je graag een aantal tips. In principe kun je al het beschikbare organisch materiaal mulchen. Ook is het niet aan te raden met houtsnippers, haksel of zaagsel te mulchen in de moestuin omdat dit erg veel . Hooi is bron van onkrui stro minder of eerder niet. Met hooi zal je niet snel gaan mulchen ( ik doe het wel trouwens, maar niet op groentebedden ), zeker niet om onkruid tégen te gaan. Er is veel te lezen over mulchen , men kan allerlei soorten materialen gebruiken en ze zijn allemaal het een al iets beter dan het ander.


Kan ik ook mulchen met rundsmest? Dat kan ik zoveel krijgen als ik wil, uit de boxen van een kweker, tot nu toe werkte ik dat ieder jaar in maar nu denk ik . In een ecologische moestuin maak je gebruik van mulchen. De voordelen van mulchen zijn groot voor je.


Wanneer niet mulchen in de moestuin ? De meeste teelten in de moestuin komen voor mulching in aanmerkingen. Bij witloof en aardappelen doe ik dat niet. Witloof bedekt vrij snel de bodem.


Bij aardappelen is dit minder praktisch en de planten bedekken de bodem normaal vrij goed. Ook voor bonen lijkt mij dit iets minder . Grasmaaisel levert vooral stikstof en minder organische stof. Breng nooit een te dikke .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.