dinsdag 27 maart 2018

Diana's moestuin

Met dank aan het mooie nazomer- en herfstweer kunnen we nog steeds van de tuin oogsten. Buiten niet zo veel meer (maar dat komt omdat dat al niet best was – had ik al verteld dat we geen aardappel hebben kunnen rooien en ze dus moeten kopen ?). Het is echt afgrijselijk, nul aardappelen.


Leuk, een eigen moestuin , maar waar te beginnen? Maar de snijbiet groeit.

Online vind je verschrikkelijk veel informatie, maar sommige sites springen er net iets meer uit dan andere. Uiteraard volg je mijn blog al, maar er zijn tuinblogs die je echt eens moet lezen als je van moestuinieren houdt of ermee wil beginnen. Lees de moestuin blogs van Diana en Floor, ieder week delen zij hun kennis en ervaringen over de moestuin. Een website die volledig gaat volledig over (moes)tuinieren (en soms ook een klein beetje over koken want moestuinieren en koken zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden). Bekijk de pagina op deze site met meer tuinsites.


HOME AND GARDEN staat DIANA. Is er iemand die van onderstaande lijst zaden heeft en bereid is (tegen betaling natuurlijk) me wat op .

Diana s tuin: de tuinsite over bijzondere groenten in een mooie moestuin , met info over groenteteelt, tips voor het zaaien en planten en eenjarigen, zaden, zadenverkoop, inmaakrecepten. Groetjes en hopelijk tot ziens op de nieuwe website! De website van Diana lijkt wel een encyclopedie: uitgebreid houdt Diana bij wat zij en haar man allemaal in hun moestuin verbouwen. Op 5mtuiniert de tuinliefhebber met groenten, bloemen, kassen en zelfs een vijver. Regelmatig plaatst ze nieuwe tips, . Een moestuin kan echter ook gelegen zijn in een speciaal moestuinen-complex of in een volkstuin.


Een groentetuin is meestal onderdeel van een tuin, waarvan de rest als siertuin is ingericht. Je neemt een eetlepel (of iets meer) piccalilly en voegt een pakje room toe. Even verwarmen en klaar is je vissausje. SALADE VAN VOGELMUUR EN OOST-INDISCHE KERS Ingrediënten: - veel blaadjes van vogelmuur (bloemtopjes mogen ook) - jonge bladeren en bloemen van Oost-Indische kers - komkommer - dressing naar keuze.


Zelf kruiden olie maken. Op alle zakjes met zaadjes staat dat je vanaf begin maart achter glas kan gaan zaaien. Zaaien in februari kan ook.


En omdat ik nú de handen uit de mouwen wil steken, luister ik graag naar haar advies. Palmkool - of cavolo nero - is een boerenkool-achtige kool met blauwgroen blad. De plant groeit omhoog (als een soort palm) en neemt zo weinig ruimte in.

Suikermais (Zea mais) is een van de weinige graangewassen die in de moestuin verbouwd worden. Ook de korrelmais die in zuidelijke streken wordt verbouwd (Frankrijk) en wel helemaal afrijpt . Diana Stek weet hoe je voor je eigen groenten zorgt. Moestuinieren hoeft niet ingewikkeld te zijn. Het kiezen van de juiste plant is misschien wel het meest ingewikkeld!


Je wil namelijk een mooie sierplant, of een lekkere groente. En als je weinig ruimte hebt zoek je misschien planten die mooi zijn én lekker. Daarna stuk zaaigrond (met hierin veel worteltjes van preiplantjes) in de tuingrond ingraven. Zaai prei in plastic bakjes (met bodemgaatjes) met . Ik ben wel nieuwsgierig: Wat is voor jou onmisbaar in de moestuin ? Wie weet doe ik nog ideeën op, ik ga mijn moestuin nl uitbreiden Voor mij onmisbaar: sla!


Aardbeien zijn erg lekker, ik ken eigenlijk geen mensen (en zeker kinderen) die ze niet lusten. Ik ken trouwens wel iemand die allergisch is voor. Leuk om volgend jaar te ervaren wat de lekkerste aardbei is, welke plant de beste opbrengst geeft, welke plant de mooiste . Benieuwd wat er te doen is op natuurgebied in Drenthe?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.