donderdag 23 februari 2017

Walnoot zaaien

Hoe leuk is het om zelf een walnotenboom of hazelaar te kweken? Als je een grote tuin hebt, kan je zelf een walnotenboom kweken. Je kan walnoten wel zaaien. Dat gaat vrij eenvoudig.


De jonge planten die je vindt zijn allemaal zaailingen.

Ik had enkele jaren geleden ook een jonge scheut die gewoon uit een noot was gegroeid. Het is een grote bladverliezende boom (tot wel meter hoog). Daardoor tot een aantal jaar geleden niet geschikt voor kleinere tuinen en volkstuinen. Maar sinds de ontwikkeling van kleine rassen kan het nu dus wel!


De walnoot komt in het wild voor van de Balkan tot in de Himalaja. Hij behoort tot de Juglandaceae. Hij wordt nu over de hele wereld gekweekt. Hij komt zelfs voor in de Noordelijke landen.

De vrucht is eigenlijk geen noot maar een steenvrucht. Voor het zaaien zie de Pekanoot. En omdat de inhoud van walnoten op hersenkwabben lijkt, lag het gebruik voor de hand. Hoewel er verschillende soorten walnoot zijn, met name de zwarte walnoot en de Engelse walnoot , zijn de instructies voor de basisverzorging en het planten hetzelfde. Toch wordt, door het bestaan van honderden.


Een walnotenboom planten. Walnoten kunnen door middel van zaaien worden vermeerderd. Bij gezaaide bomen zijn echter de eigenschappen van tevoren niet bekend. Bovendien komen gezaaide bomen over het algemeen pas laat in productie, vaak pas na tot jaar.


Er wordt daarom meer en meer gebruik gemaakt van geënte bomen. Tijdje terug een walnoot in een potje gestopt. Kijk ik er vandaag naar, een plantje van 3. De optimale zuurgraad van de grond ligt tussen pH en 5. Walnoot zaaien , planten of oogsten. Wanneer moet dat nu eigenlijk, en hoe?


Nog even een staaltje van hun intelligentie.

Aan de rand van mijn tuin staat een walnotenboom. Als de walnoten rijp zijn is dat de favoriet van kraaien en . Wat veel mensen niet weten, is dat je van deze onrijpe vrucht veel smakelijke drankjes en hapjes kan maken, zoals likeur (het Italiaanse nocino), ketchup, walnoten in het zuur en walnoten in zoete siroop. Ik zou graag een walnoot willen gaan zaaien. Ik weet dat het jaren kan gaan duren voor hij vruchten gaat dragen. Maar het lijkt me leuk om het groeiproces te zien.


Wie heeft er wat tips voor me? Of heeft een klein boompje voor een redelijke prijs voor me? Gezaaide bomen kunnen laat in productie komen, vaak pas na tien tot vijftien jaar.


Met walnoot of okkernoot wordt meestal gedoeld op de vrucht van de gewone walnoten - of okkernotenboom (Juglans regia).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.