dinsdag 29 december 2015

Waar komen vliegen vandaan

Ik zit met een probleem. Nu een maand of heb ik vreselijk last van grote groene bromvliegen in mijn badkamer. En het erge is , ik weet niet waar ze vandaan komen.


Heeft dit te maken met de plotselinge lente-temperatuur? En wat doe ik er aan, behalve meppen?

Vandaag ging ik naar een verjaardag en ging s morgens de deur uit. De hele zomer zie je ze niet en ineens zijn ze er. Waar komen die vliegen vandaan ? Al een paar dagen zitten er een stuk of bromvliegen bij ons in huis. Steeds halen we ze weg, en de volgende dag zijn ze er weer! Ze zijn harstikke sloom dus je kan ze zo oppakken.


Ze zitten vooral achter de gordijnen bij het raam. Maar waar ze vandaan komen , ik heb geen idee?

Ramen en deuren dicht en toch nog vliegen in huis. Vliegenplaag bestrijden in huis, op zolder zelf doen of laten doen? Steeds als ik er een stuk of wat heb gevangen of naar buiten heb gejaagd komen er nieuwe tevoorschijn. We hebben geen resten eten…of kan een dooie muis ergens . De huisvlieg of kamervlieg (Musca domestica) is een tweevleugelig insect dat behoort tot de familie echte vliegen (Muscidae). De huisvlieg is een van de bekendste soorten vliegen en door het kosmopolitische voorkomen wellicht ook een van de bekendste insecten.


Iedere vlieg kan per ongeluk een huis binnenvliegen. De vliegen zijn relatief onschuldig, zeker wanneer ze in beperkte aantallen voorkomen. Pas wanneer ze in grote aantallen in gebouwen voorkomen, is werkelijk sprake van overlast. Op warme dagen in de winter en het voorjaar komen ze met tien- tot honderdtallen te voorschijn, vooral voor de ramen omdat ze op het licht . Mijn zus stuurde mij een filmpje van een huisje in midden Frankrijk, waar ik belangstelling voor heb. Overal lagen dode vliegen.


Kom ik afgelopen maandag op mijn kamer, zitten er weer zo veel vliegen ! Weet iemand hoe dit kan, waar die beesten vandaan zouden kunnen komen en hoe ik er vanaf kom? Vliegen zoeken een warme rustplaats die beschut is tegen wind. Daarom proberen ze woningen binnen te komen via kieren, openingen en spleten.

In de zomer kan je dit gemakkelijk bekomen door ramen waar vliegenramen in staan, open te zetten. Bovendien zitten vliegen niet graag in . Vliegen worden aangetrokken door het licht en komen dan vast te zitten op een soort lijmbord of gedood door een elektrische schok. Zet de insectenlamp ongeveer tot 8. Koop een of meer rolletjes vliegentape (zoals Foetsie Vliegentape ) en hang ze op plekken waar veel vliegen zitten. Hang geen vliegentape boven . Ze zwermen ook bij bosjes door de tuin, allemaal van die vieze groene vleesetende vliegen. Mijn kliko staat niet in de buurt van het huis (sowieso zitten ze daar niet in), en die van de buren staan ook ver weg, er liggen geen dode beesten in de tuin, dus waar komen die vliegen vandaan ? Misschien kun je traceren waar de vliegen vandaan komen als je het huis zo goed als vliegvrij maakt en dan een dag alle ramen en deuren dicht houdt.


Als er dan nog meer vliegen verschijnen komen ze van ergens binnen in het huis. Ik heb sowieso liever geen ramen wijd open omdat er dan altijd . Doordat de vliegen door kleine openingen heen kunnen dringen, is het in sommige gevallen niet eens duidelijk waar ze vandaan komen. In Nieuwdorp wordt nieuw onderzoek gedaan naar de oorzaak van vliegenoverlast.


Bijna elke zomer klagen de inwoners van het dorp over de vele vliegen. Er ligt niks in huis dat over datum is, geen vuile spullen en ik heb geen flauw idee waar ze vandaan komen. Een vrouwtjesvlieg produceert dagelijks 4eitjes. De cyclus van ei tot vlieg bedraagt ± tot weken.


Vliegen lampen in de bakkerij Er kunnen wel tot vliegengeneraties ontstaan . Tot slot kunnen de poppen zelf soms worden waargenomen in de omgeving van het fokmateriaal. Het is zeer belangrijk om de plaatsen waar de vliegen hun eieren leggen te identificeren. Binnen uur komen de eitjes uit en zijn het kleine, witte larven, ook wel bekend als maden.


Honderden mieren in de tuin vliegen in paar uur tijd allemaal uit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.