maandag 28 maart 2016

Determineren planten

Help ons Flora Europa verder te ontwikkelen. Als natuurfotograaf heb ik mij (helaas!) pas sinds de laatste jaren ook op flora gericht. In principe geef ik alles wat ik fotografeer en op mijn eige.


Een andere afbeelding melden Meld de aanstootgevende afbeelding. Deze site biedt de mogelijkheid om een soort te identificeren ( determineren ).

Voor de meeste soortengroepen is een determinatiesleutel aanwezig. Door op keuzes te klikken kom je al snel uit bij de juiste soort. Voor sommige groepen ( b.v. vlinders) vindt de identificatie plaats op een andere manier. Het is ontwikkeld door wetenschappers van vier Frans organisaties (Cira Inra, Inria en Ird) en de Tela Botanica netwerk, met financiële steun van stichting Agropolis.


Onder andere, het omvat een automatisch identificatie . In sommige beschrijvingen komen botanische begrippen voor. Voor uitleg van deze begrippen klik hier. Verder geef ik globaal aan waar de plant voorkomt.

Wil je exact weten in welke gebieden een plant. Naaktzadigen : GEEN stamper! Zaadknoppen op de vliezige schubben van een kegel, die na bevruchting houtig wordt (de meeste naaldbomen) of vlezig.


Soms is de kegel gereduceerd tot zaadknop en in dit geval wordt een vlezige zaadrok gevormd die ontstaat uit de top. Veldgids Nederlandse Flora - Planten Determineren Auteur: Henk Eggelte NIEUW! Al weer de 8ste druk, compleet herzien! Gebruik van de Flora: Planten determineren.


Ik heb vandaag heerlijk gewandeld door de Ooijpolder bij Nijmegen. Je kunt daar onder andere boerenlandpaden bewandelen, zodat je dwars door weilanden loopt. Onderweg kom je dan tal van vogels en bloemen tegen.


Het vierde en laatste artikel in deze serie gaat over het gebruik van de computer bij het determineren van planten. In het computer tijdperk moest het er natuurlijk een keer van komen: een Flora op de computer. Flora om ons heen is vaak niet gemakkelijk, soms zelfs niet voor een ervaren plantenkenner.


Maak een foto van de plant , vooral bloeiwijze en bla om thuis de juiste naam van je vondst vast te stellen. De cursus gaat beginnen. De plantenwerkgroep van IVN Leek-Nietap heeft hiertoe in de maanden september-oktober .

STAP : Het determineren. Tracht zoveel mogelijk je planten ter plaatse te determineren. Of doe dat anders van zodra je thuiskomt. Je wint tijd door vooraf de familie te bepalen waartoe de plant behoort. Herboniseren kun je vanaf de . Op mijn terrein vind ik héél veel plantjes.


Sommige kan ik vinden in een kleine veldgids. Andere kan ik geen naam geven. Welke boeken zouden uitgebreide info geven? Is er een side waar je plantjes kan determineren ? Voor mijn stage moet ik een onderzoek doen naar een waterpartij.


In dit onderzoek zit ook een deel inventarisatie van flora. Aangezien dit niet mijn sterkste punt is, heb ik een hulpmiddel nodig om de planten te kunnen determineren. Na een tijdje op internet gezocht te hebben, heb ik alleen maar sites .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.