maandag 26 december 2016

Mouches volante

Met het ouder worden kunnen er een soort klontjes in het glasvocht van het oog ontstaan. Die klontjes ziet u als zwevende, zwarte vlekjes. De aandoening kan meestal geen kwaa maar kan wel vervelend zijn.


Wat zijn mouches volantes ? Het oog is als een bol opgebouw met aan de voorzijde de lens en aan de achterzijde het netvlies. De bol is opgevuld met heldere gelei, dit heet glasvocht.

Mouches volantes , floating specks, floaters. Of, zoals het in het Nederlands heet: glasvochttroebeling. Als je last hebt van mouches volantes , zie je zwevende vlekjes of sliertjes voor je ogen. Door voedingsmiddelen te eten die veel gelatine bevatten, kun je de conditie van je glasvocht verbeteren. Deze troebelingen worden mouches volantes genoemd (mouches = vliegjes).


De troebelingen bewegen mee met de oogbewegingen en bewegen vaak nog na als het oog stil staat. Tegen een lichte (witte) achtergrond zijn de vlekjes vaak duidelijker zichtbaar (bijv. een heldere hemel, een computerscherm, een wit vlak). De medische term voor deze kwaal is myodesopsie.


Glasvochttroebelingen ( mouches volantes , floaters) - door veroudering kunnen troebelingen in het glasvocht ontstaan.

Lees hier de begrijpelijke uitleg over mouches volantes , zoals: de symptomen, oorzaak en behandeling. Lees patiëntverhalen en stel vragen. Ze bewegen mee met de bewegingen van het oog.


Weet iemand wat MOUCHES VOLANTES zijn. Sinds kort heb ik langs mijn rechter oog (dus niet IN mijn oog, maar optisch, langs mijn gezicht) een soort draad. Voor het verwijderen van mouche volantes is de operatie een stuk eenvoudiger, er worden kleine openingen in het oog gemaakt die zo klein zijn dat er geen hechtingen nodig zijn.


Voor enkel het verwijderen van mouche volantes worden er ongeveer per jaar uitgevoerd op het moment in het betreffende ziekenhuis. Mensen met floaters ( mouches volantes ) zien of meerdere vlekken voor hun oog zweven. De vlek beweegt mee met je oog en beweegt typisch ook een een beetje na. Afhankelijk van waar de floater zit heb je er meer of minder last van. Aan veel floaters kun je wennen, sommige floaters blijven erg hinderlijk.


Erg irritant wordt het wanneer je op deze mouches volantes gaat letten. Lezen of werken aan de computer wordt dan extra moeilijk. Eventueel kunnen oogdruppels tegen vermoeide of geïrriteerde ogen zorgen voor een verzachting van de klachten bij floaters. Wanneer komen deze floaters het meest voor, en wanneer . Dat is een entoptisch verschijnsel waarbij men zwevende vlekken voor de ogen ziet.


De vlekken, schaduwachtige vormen die in zowel alleen als groepsgewijs kunnen voorkomen, kunnen de vorm aannemen van puntjes, . Ik had daar destijds ineens last van gekregen.

Ze worden ook wel floaters genoemd. Sinds enkele maanden heb ik last van een Mouche Volantes. Ik ben er mee naar de huis- en oogarts geweest en die konden beide verder niks aan mijn ogen vinden.


Behalve dat die vlekjes er mogelijkerwijs zitten zou er weinig aan de hand zijn. Toch vroeg ik mij het een en ander af. Dit zijn zwarte sliertjes die continu door mijn gezichtsveld heen en weer vliegen.


Soms heb ik ook last van branderige ogen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.