donderdag 23 november 2017

Is tomaat groente of fruit

Groente of fruit, tomaat is in elk geval gezond! Eet onze snoeptomaatjes als gezonde snack! Ik vind dat onzin, maar ze houden koppig aan hun standpunt vast.


Moet ik nu fruit of groente zeggen tegen een tomaat ? Uiteraard beschouwen de meeste mensen een tomaat als een groente , maar is dit 1 terecht?

Wel, dat hangt eigenlijk van het standpunt waaruit je het bekijkt af. Als ik fruit zou moeten definiĆ«ren denk ik meteen aan zoete, suikerhoudende vruchten . Het hangt er vanaf hoe je het bekijkt : plantkundig, tuinbouwkundig of volgens gebruik in de keuken. Volgens de tuinbouw worden groenten geproduceerd door een kruidachtige plant en fruit door een houtachtige plant.


Tuinbouwkundig gezien is de tomaat een groente omdat ze op een kruidachtige plant groeit, is de. De tomaat is een populaire vrucht, afkomstig van de tomatenplant (Solanum lycopersicum, syn. Lycopersicon esculentum). De vrucht is culinair gezien een groente.


Onder fruit kan bijvoorbeeld worden verstaan alle suikerhoudende eetbare vruchten die rauw gegeten kunnen worden.

Het proces was aangespannen in verband met de verschillende belastingtarieven die golden voor fruit en groenten. Het is jarenlang onduidelijk geweest of een tomaat nou een groente of een fruit was. Fruit is geproduceerd door een houtachtige plant. Meloen is een groente : groeit op een kruidachtige plant.


Fruit dat zijn vruchten endergelijke neem ik aan, en wanneer men dan echt van groenten gaat spreken is het eerder de spijs, hetgene de mens haalt uit zijn gewassen ofzo Ik weet ook niet precies waarom het ene net een groente of iets anders net als fruit wordt omschreven. Die laten hen toe alles een duidelijke plaats en betekenis te geven. Een tomaat is een groente en geen fruit en dus eten we ze niet als dessert. Stel de vraag en je zult merken dat je je disgenoten in de grootste twijfel stort. Elke dag eten we groente of fruit.


Groeit alles in Nederland? Maar waar komt dit vandaan? Vandaag onderzoek jij waar onze appels en tomaten vandaan komen. Ook ontdek je wanneer een appel of tomaat goed of juist slecht voor het milieu is.


In de culinaire wereld kun je de toma. Zijn tomaten groente of fruit ? Die vraag kregen wij binnen via onze rubriek Rake Vragen. Tomaat behoort evenals aardappel, aubergine en paprika tot het geslacht van de nachtschade.

De grote vraag of tomaat nu tot het fruit behoort of tot de groenten is nog niet zo makkelijk te beantwoorden. Als je het probeert uit te zoeken lees je dat groente aan een kruidachtige plant . De tomaat is eigenlijk een meerjarige plant, maar meestal wordt de tomaat gekweekt als eenjarige plant. Ook is een tomaat eigenlijk een vrucht maar culinair gezien noemen we het een groente. Voor allebei de antwoorden valt wat te zeggen, maar wat is nou het goede antwoord? Dat weten ze bij kwekerij Tommies in het Westland.


Mijn jongste zoon vroeg deze week aan mij of een tomaat groente of fruit is. Ik antwoordde snel met het enige juiste antwoord dat ik dankzij het onderwijssysteem geleerd heb: “groente! En mijn zoon verliet als een tevreden klant mijn kantoor.


Toen hij weg was, sloeg de twijfel bij mij toe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.