vrijdag 22 april 2016

Zoete aardappel kweken

Ik wilde het wel eens meemaken dit jaar, het opkweken van een zoete aardappel van een gekochte, biologisch onbespoten exemplaar uit de winkel. En dus weet ik ook nog lang niet alles. Ik doe mijn best hieronder mijn bevindingen te beschrijven, en in dit 2e jaar voor de zoete aardappelen zal ik wellicht ook nog wel eens wat aanvullingen geven of op een punt van mening veranderen. Zoete aardappel (Ipomoea batatas) kweken is niet gebruikelijk met ons klimaat, toch is het mogelijk.


De knollen bevatten ontzettend veel vezels, vitaminen en mineralen die uitstekend door het lichaam worden opgenomen. Wij sommen tips op, om ze zelf te kweken !

Ik kocht plantjes zoete aardappel en plantte deze in compostrijke grond. Met deze tips kun je meteen aan de slag! Na twee jaar zoete aardappels kweken onder verschillende omstandigheden, leek het me tijd om een handleiding te schrijven met mijn ervaringen. Er staat veel over de kweek op Amerikaanse websites, maar veelal gaat het om warme gebieden.


In Nederland en België hebben we toch onze eigen . Blad zoete aardappel gaat dood. Als je een moestuin wilt beginnen, zijn zoete aardappels een goede keuze, want ze vergen weinig verzorging en geven een rijke oogst, die later in het seizoen plaatsvindt dan de meeste andere groenten en fruit. De bataat is een vaste kruipende plant en vrij gemakkelijk te kweken.

Plant de zoete aardappelen in plantbedden van 30cm breed en 20cm hoog. Maak deze goed vochtig en . Iedereen kent wel de gewone aardappel maar de zoete aardappel , ook wel bataat genoem is een groente die bij weinigen in het dagelijkse menu voorkomt. De deelnemers willen meer weten over de mogelijkheden om zoete bataat te telen in Nederland. De plant is beter bekend als zoete aardappel , maar is volstrekt geen familie van de aardappel. De groente raakt steeds geliefder bij consumenten, omdat die bekend staat als gezond.


Bataat in de vensterbank. Hoe maak je van een zoete aardappel een kamerplant? Je prikt er drie cocktailprikkers in en hangt hem voor de . LEVERBAAR VANAF MEI ALS PLANT, ZOLANG DE VOORRAAD STREKT. Naast de (gekookte) knol is ook het blad als spinazie zeer . Daarnaast zitten ze vol met vezels. En ondanks dat ze iets duurder zijn in Nederlan zijn ze wel hartstikke lekker.


De zoete aardappel of bataat (Ipomoea batatas) is een plant uit de windefamilie ( Convolvulaceae). Van stekje tot knol: zo kweek je zoete aardappel. De groenste berm van Gent: tuinieren zonder tuin.


Elke dag kleur: een tuin vol bonte struiken en lekkere groenten.

Het staat op de zevende . Duurzame voeding in overheidsrestaurants. Pure smaak: asperges uit volle grond. Dat hopen onderzoekers en telers op proefboerderij de Rusthoeve in Colijnsplaat te bereiken.


De nieuwe oogst van de populaire aardappel is van het land en de resultaten zien er veelbelovend uit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.