dinsdag 24 oktober 2017

Gevoelig voor sfeer

Weet jij van jezelf dat je gevoeliger bent en minder kunt hebben dan de meeste mensen? Raak jij ook sneller overweldigd door indrukken, geluiden of drukte? Voel jij mensen, sfeer en.


Heb jij ook vaak moeite met grote veranderingen? Ik zeg altijd: bewust worden — accepteren — mogelijkheid tot veranderen.

Dat is eigenlijk hetzelfde met het bewust . In zijn algemeenheid kan gezegd worden dat HSPers gevoelig zijn voor sfeer , voor lawaai en drukte, en vaak ook voor voedingsmiddelen. Veel HSPers zijn gevoelig voor emoties van anderen. Ze kunnen die emoties mee-voelen. Maar ze voelen zich ook heel erg naar als iemand boos op ze is.


Hun eigen emoties kunnen . Sfeervoeler: voelt u sfeer snel aan of bent u gevoelig in het aanvoelen van stemmingen?

Waar ligt de kracht en de valkuil van uw talent? Moeiteloos en heel precies. Ook als er een misplaatste opmerking wordt gemaakt die anderen missen hebben zij . Hierdoor ben ik vaak moe. Ik trek mij de dingen heel sterk aan, ik ben gevoelig voor sferen en vermijd confrontaties als de pest. Ik kan niet goed omgaan met.


Doordat ik stemmingen zo goed aanvoel ben ik altijd op zoek naar manieren om de sfeer goed te houden. Het is geen reëel uitgangspunt want mensen maken nu. Een sfeer is een gevoel of stemming die bij een specifieke situatie kan worden ervaren. Er bestaan verschillende soorten sfeer , zoals een negatieve of een. Veel kinderen die sfeergevoelig zijn, worden meegezogen in de sfeer van anderen.


En zijn zich dan niet meer bewust van hun eigen lichaam. Besteed daarom aandacht aan lichaamsbewustzijn. Door bijvoorbeeld massages, samen te dansen, de pictokaarten eigen lichaamsbesef etc.


De combinatie tussen interne en externe gevoeligheid maakt of je hooggevoelig bent. Interne gevoeligheid gaat over de dingen die je van binnen voelt en bedenkt.

Mensen hebben dan een groot inlevingsvermogen, vaak een rijke fantasie, raken snel ontroerd door films, muziek of kunst, ook zijn zij zeer gevoelig voor sfeer. Dat gekissebis raakte mij heel diep en nog steeds ben ik erg gevoelig voor sfeer. Ik voel meteen als er iets is.


Daar kan ik echt niet tegen. Ook zijn ze zich veelal bijzonder bewust van het lijden van . Je geniet intens, maar hebt soms wisselende stemmingen. Je bent enthousiast, neemt niet tijdig je rust en ontspanning. Of je hebt juist een tekort aan uitdaging, afwisseling en prikkels. Je intuïtie is verscherpt.


Soms zijn er dingen die je zomaar weet, zonder het te kunnen weten. Je bent gevoelig voor sfeer , de signalen van andere mensen. Je voelt als het ware aan hoe iemands stemming is, als iemand problemen heeft, als er spanning is. Je krijgt veel prikkels binnen. Dat maakt dat je tijd nodig hebt om al . Emotioneel stabiele mensen zijn tevreden met zichzelf, ontspannen en weinig emotioneel.


Als die ontbreekt, functioneren ze minder goed. Evelien Pictogram op signaalniveau II Evelien communiceert op signaalniveau II. Evelien is erg gevoelig voor sfeer en heeft het liefst dat iedereen in haar omgeving zich blij en vrolijk voelt. Als een van haar begeleiders.


Aan de andere kant kan het ook lastig zijn: je bent bijvoorbeeld erg gevoelig voor sfeer , trekt je gauw iets aan, gaat bij ruzie gauw huilen, twijfelt soms of vaak aan jezelf, bent gauw bang om niet aardig gevonden of afgewezen te worden, trekt je van een preek vooral de waarschuwende dingen erg aan, enz . Een centraal onderscheid inzake cultuurbehoud en cultuurcontact is de scheidslijn tussen privé- sfeer en publieke sfeer. Niet alleen is de penetratie van minderheidsculturen in de publieke sfeer een gevoelig discussiepunt in het integratiebeleid. Meer algemeen geldt de scheiding tussen privé- en publieke sfeer als een . Is er sprake van een gespannen of beladen sfeer dan merk je dit aan .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.